V technických a přírodovědných oborech dlouhodobě ubývá studentů. Přičemž jsou to obory, které jsou z dlouhodobého hlediska důležité pro hospodářský rozvoj a růst zemí. Proto vznikl koncept STEM – propojení přirozeně blízkých a příbuzných oborů, tj. přírodních věd (Science), techniky, technologie (Technology, Engineering) a matematiky (Mathematic). Záměrem tohoto propojení je přiblížit výuku reálnému životu a nahradit příliš teoretické pojetí. Hlavním smyslem konceptu STEM je zvýšit zájem žáků a studentů o studium STEM předmětů/oborů, a připravit tak absolventy těchto oborů na trh práce.
V některých evropských zemích koncepce vzdělávání STEM již funguje, je implementována od mateřských až po vysoké školy. Koncepce STEM se neustále rozvíjí a zdokonaluje: provádí se vzdělávání učitelů v oborech STEM, pro podporu inovativní výuky žáků a studentů se využívají prostory otevřených komunitních prostor jako jsou Fablaby, Makerspaces, aj., disponující nejrůznějšími špičkovými technologiemi, nástroji a materiály jako jsou 3D tiskárny, laserové řezačky apod.
Cílem projektu ARTIFEX je vytvořit praktický evropský rámec pro vzdělávání STEM s využitím moderních technologií otevřených digitálních dílen (Fablab), které umožňují rozvoj STEM znalostí a dovedností žáků a studentů integrovaným a praktickým způsobem v inovativním mimoškolním učebním prostředí. Záměrem projektu je vytvořit nástroj profesního rozvoje pedagogů ve STEM kompetencích, které budou moci využívat školy v celé Evropě.
V rámci projektu vytvoří partnerské organizace z Belgie, Itálie, České republiky, Řecka, Bulharska a Švédska řadu výstupů určených především učitelům na všech stupních vzdělávání.
Mezi výstupy projektu patří:
Bližší informace o projektu a postupným uveřejňování výstupů projektu naleznete na http://www.artifexlab.eu/.